16 May 2012

Selamat Hari Guru Sekolah Rendah!!



Salam..

              Hari guru ni memang buat aku teringat time zaman sekolah dulu. Memang best la zaman sekolah,tak dapat dinafikan. Tapi kat sini nak cerita la dengan korang tentang aku dan sekolah-sekolah rendah aku. 

1. Tahun 2000 , Sekolah Kebangsaan KGV , Negeri Sembilan


Ni sekolah yang mula-mula menyaksikan aku jadi seorang pelajar sekolah (tadika tak kira) . Aku mengaku yang aku tak ingat banyak benda time belajar kat sini. Yelah,baru darjah 1 la katakan. 

2. Tahun 2001 , Sekolah Kebangsaan Sungai Tua Baharu , Kuala Lumpur


Ni sekolah kedua aku. Kat sini aku sekolah sama dengan sepupu aku (sebaya). Tapi still setahun jugak sekolah dekat sini. Kenangan yang aku ingat kat sini satu je kot. Naik pentas sebab dapat no 2 dalam exam akhir tahun. =)

3. Tahun 2002 , Sekolah Kebangsaan Sri Kemaman , Terengganu


Sekolah ni antara sekolah yang paling best bagi aku. Time ni la aku baru start suka orang (suka2 gitu je) Dapat kawan baik and skarang ni still tengah cari dierorg tapi tak jumpa. Faiq,Khair ngan Aiman. Sekolah ni special sikit. Untuk kelas pertama (Bestari),ada tambahan subjek Bahasa Cina dan aku kena belajar la bahasa asing tu. Tapi best!! Belajar benda baru. Tapi sekarang ni semua dah lupa. Sebabnya.. Aku belajar setahun je kat sini. =(

4. Tahun 2003 , Sekolah Kebangsaan Bukit Sekilau , Pahang



Sekolah ni tak best! 2nd day aku masuk sekolah ni aku dah kene pukul dengan cikgu sebab aku takde nota dia. Cikgu tu pulak tak tau yang aku ni budak baru dia ambik pembaris kayu ketuk-ketuk kepala aku. Nak nangis (dah nangis dah) time tu. Dan lagi sekali,sekolah ni pun aku duduk 1 tahun je.

5. Tahun 2004 , Sekolah Abim Sri Seremban , Negeri Sembilan


Sekolah ni antara sekolah yang terbaik kat Seremban la time tu. Sebab jadual waktu dia mula dari 7.30 pagi sampai 4.30 petang. Silibus kat sini termasuk dengan silibus sekolah agama. Selain 5 subjek teras tu,ada lagi beberapa subjek pendidikan Islam yang wajib ambik macam Hadis,Sirah,Akhlak dll... Time ambik report card akhir tahun,guru kelas aku pernah cakap ' Fathi ni kalau UPSR memang straight A student. Tapi subjek agama ni dia memang lemah.' haha.. Kenangan yang best bagi aku kat sini bila satu hari tu,cikgu math aku tak datang dan ada satu cikgu lelaki yang garang ni ganti. Cikgu ni famous dengan 'Ubat Sakit' dia. =_= 
Dia bagi satu soalan kat kelas aku pastu dia cakap sape dapat jawab dapat coklat. So,semua try la. Then ada sorang budak pompuan ni angkat tangan cakap dah siap then cikgu tu panggil dia suruh explain kat depan dan dia pon explain la. Cikgu tu tanya satu kelas,satu kelas cakap betul. Time cikgu tu nak bagi coklat tu kat budak tu aku angkat tangan cakap jawapan dia tu salah ( which means that im arguing with the whole class) Cikgu tu cakap jawapan tu betul tpi cikgu tu bagi la aku explain kat depan. Aku pun explain la dan terbukti jawapan aku betul.. Aku dapat coklat tu ngan respect dari satu kelas.. Bangga siott. =D

6. Tahun 2005 , Sekolah Kebangsaan Panchor Jaya , Negeri Sembilan


Ni sekolah terakhir aku bergelar pelajar sekolah rendah. Yang aku ingat kat sini ialah aku kecewa tak dapat 5 A dalam UPSR. Aku just dapat 4 A je so,permohonan aku kat MRSM dan Victoria tak diterima =( Tapi kat sini student-student dia memang pandai-pandai. Ada persaingan la orang kata. Walaupun semua Melayu,tapi masing-masing taknak kalah. Sebab tu jadi satu benda besar kat aku bila aku tak dapat 5 A. Sebab kawan-kawan aku semua majoriti dapat semua A. dan ni la kali pertama aku merasa jadi seorang senior. =D





2 comments: